JUST NU PANGPRIS PÅ JUICEBOXAR | KÖP NU

Små val – stora förändringar

I en stressig vardag kan det vara svårt att hinna med de hälsosamma valen, gymkortet blir liggandes, maten byts ut till snabblagade halvfabrikat och på kontoret blir man mest stillasittande – men det finns faktiskt små enkla val du kan göra för att bli hälsosammare, utan att röra gymkortet och behöva laga mat i timmar! Det enda du behöver göra är att få in några av dessa valen som rutin varje dag och du kommer garanterat märka skillnad på både kropp och knopp. Vi har listat våra favorittips för en hälsosammare vardag:

 

Ta trapporna – detta tips må vara uttjatat men ack så bra! Beräkningar visar faktiskt att om du väljer trapporna istället för hissen/rulltrappan kan du förbränna mer än 2000 kalorier extra varje månad(beräknat på att du går ca 50-100 trappsteg om dagen) det kan låta mycket men om du exempelvis bor på 5e våningen räcker det att gå upp för trapporna 1 gång om dagen för att på lång sikt få resultat.

Förutom att förbränna kalorier bidrar trapporna till starkare ben, snyggare rumpa, fastare mage OCH det är det mest miljövänliga alternativet – med detta sagt, trapporna är verkligen vardagsmotionärens bästa vän!

Börja smartträna – allt du gör i vardagen kan omvandlas till träning, var aktiv när du leker med barnen, gör 10 upphopp i reklampausen, ta mötet under en promenad istället för på kontoret, promenera eller cykla när du har möjlighet istället för att ta bilen, gör några utfallsteg medans du väntar på att pastan ska koka klart – listan kan göras lång och det är bara du själv som sätter stopp för fantasin! Köp en stegräknare och se till at du kommer upp i över 10 000 steg om dagen – du kommer definitivt börja tävla mot dig själv.

 

Planera dina måltiderHälsosam mat ska definitivt inte vara äckligt! Om du har problem med sötsuget eller svårt att äta på regelbundna tider ska du se till att planera dina måltider, ha som vana att storhandla och planera vad du vill äta samt förbered så gott det går dagen innan. Ha som vana att ta med egen lunch och mellanmål till jobbet så slipper du drabbas av blodsockerdippar och ohälsosamma beslut, se bara till att det du har med dig är gott så att du inte frestas av annat. Se våra tips på enkla mellanmål här. 

 

Allt är tillåtet – men inte alltidStyr inte över din kost och motion med järnhand, allt handlar om mängd och sunt och förnuft. Är du sugen på godis? Ät det då, men du kan skippa det dagen efter, lev precis som du vill men försök underlätta för dig själv genom att tänka ”plus, minus = 0” vet du tillexempel att du har unnat dig mycket under helgen kanske du ska välja en lättare lunch och middag på måndagen, det handlar inte om enstaka saker vi stoppar i oss – utan det är helheten som ger oss resultatet!

Bli mer medveten Försök att sätta dig in i vad det egentligen är du stoppar i dig under en hel dag, ofta finns det gömda fällor bland maten och drycken vi stoppar i oss dagligen, en latte innehåller exempelvis ofta väldigt mycket socker och fett, och planerar du att äta middag ute får du räkna med att maten ofta blir mer ohälsosam. Försök undvika dessa dolda fällor genom att vara medveten, kroppen vi har är ju faktiskt den enda vi får!