Köpvillkor


Denna informationen uppdaterades senast 2021-01-08


Happygreen.se ägs av Glimja AB (556891-7867), nedan kallat ”Happy Green” eller ”vi”.

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar av produkter som görs av en kund via Happy Green, www.happygreen.se. För att göra ett köp i webbshopen måste du acceptera Köpvillkoren.

För konsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Mer information finner du på Konsumentverkets hemsida, www.konsumentverket.se.

Happy Green förbehåller sig att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller ditt köp.

Om du har några frågor om Köpvillkoren, vänligen kontakta [email protected].

Tack för att du väljer att handla hos Happy Green!

Köpvillkor

Allmänt

Alla priser på www.happygreen.se är inklusive moms. Fraktkostnad kan tillkomma beroende på vilket fraktalternativ som väljs i kassan. I varukorgen och i kassan visas det totala priset inklusive moms efter att eventuella rabatter är avdragna. Happy Green förbehåller sig rätten att göra ändringar av priser och sortiment utan att avisera i förväg.

Happy Green reserverar sig för förseningar, tekniska problem, prisfel, saldofel, bristfällig eller felaktig produktinformation och nyansskillnader. Vi förbehåller vi oss även rätten att stryka en beställning om vi ser att särskilda skäl föreligger. Som konsument har du rätt att reklamera vara om fel föreligger eller om dröjsmål med leveranstiden varit av väsentlig betydelse. I det fall en bild är felaktig så ska hänsyn tas till den skriftliga informationen. Slutförsäljning måste uppdagas innan orderbekräftelsen skickats.

Alla produkter som säljs på sajten har alltid minst två månaders hållbarhet om inget annat anges.

Beställning

Happy Green är en nätbutik och vi tar endast emot beställningar via webshopen. Vi kan endast leverera inom Sverige och tar därför inte emot beställningar från andra länder.

Du måste vara över 18 år för att handla på Happy Green.

Avtal om köp träffas först sedan Happy Green skickat orderbekräftelse till den e-postadress du angivit i kassan. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att din beställning stämmer. Köpvillkor skickas ut separat per e-post inom rimlig tid från köptillfället.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och produktsortiment utan föregående avisering. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera en beställning om priset varit uppenbart felaktigt. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits.

Betalning

Du genomför en beställning genom att klicka på “Slutför köp” i kassan. Om du har fått en rabattkod används den i kassan innan du slutför ditt köp. Det är inte möjligt att kombinera rabattkoder med andra rabatter eller flera rabattkoder. Genom att genomföra en beställning på www.happygreen.se godkänner du att Happy Green överlåter sin kundfordran till Klarna AB via betalningslösningen Klarna Checkout. I kassan visas information om vilka betalsätt som är tillgängliga för dig vid köptillfället. För att Klarna ska kunna identifiera dig fyller du i t.ex. e-postadress och postnummer. Ibland behövs även personnummer och mobilnummer. Vilken information som du behöver ange och vilka betalsätt som erbjuds kan variera. Om Klarna väljer att ta en kreditupplysning på dig så ses det inte av någon annan som begär en kreditupplysning om dig och det påverkar inte din kreditvärdighet. Klarna skickar även en kopia på kreditupplysningen per post till dig. Det finns flera betalsätt att välja mellan:

1. Klarna Faktura

Betalning ska göras inom 14 dagar till Nordea på det konto som står på fakturan. Fakturan skickas med e-post när din order har lämnat vårt lager, så du behöver alltså inte betala innan du tagit emot ditt paket. Du har också möjlighet att hämta dina fakturor på www.klarna.se. För att beställa mot faktura måste du uppge ditt fullständiga personnummer. Om du inte önskar uppge ditt personnummer eller om Klarna ger avslag så har du möjlighet att välja något av de andra betalsätten som syns i kassan. Leverans mot faktura sker bara till den adress där du är folkbokförd. Om betalning uteblir debiteras påminnelseavgift, för närvarande 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta.

2. Klarna Konto

Välj själv vilket belopp du önskar delbetala varje månad, dock lägst en tjugofjärdedel av totalbeloppet eller 50 kr inklusive aviavgift. Om du har fler än ett delbetalningsköp hos Klarna så sammanställs de på en och samma månadsfaktura. Klarna Konto har 19,9% i årsränta och 29 kr i aviavgift men 0 kr uppläggningsavgift. Du avslutar enkelt din delbetalning när du vill genom att sätta in det belopp som återstår.

3. Kort

Vi accepterar VISA, MasterCard och American Express och beloppet dras direkt från ditt konto vid köptillfället. Happy Green hanterar eller sparar ingen kortinformation och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Kortbetalning hanteras av Klarna som använder säkerhetslösningen 3D-Secure vid betalning med kort. Klarna är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

4. Banköverföring via internetbank

Betala direkt från din internetbank om du är kund hos Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank. I kassan skickas du till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen, beloppet dras sedan från ditt konto.

5. Direktbetalning via Mobilt BankID

Betala direkt från ditt bankkonto genom att godkänna med Mobilt BankID. Beloppet dras från ditt konto när du har godkänt transaktionen i mobilen.

Mer information och fullständiga villkor hittar du på Klarnas hemsida, www.klarna.se.

Leverans

Våra leveranser sker i dagsläget via följande speditörer:

1. Schenker, paketombud. 

2. DHL, paketombud. 

3. Budbee, hemleverens kväll. 

Du väljer speditör i kassan. Leveranstid och fraktkostnad beror på valt fraktalternativ (2-3 vardagar). Leveranstiden räknas från den dag vi bekräftat beställningen. En orderbekräftelse skickas ut inom 48 timmar efter köptillfället och från det datumet börjar leveranstiden räknas.

Adresser på Gotland och i Norrland har normalt något längre leveranstid. Leveransförseningar kan förekomma och vi kan inte lämna någon garanti för leveranstiden. Om leverans inte kan ske inom avtalad tid kommer du att bli informerad utan onödigt dröjsmål om anledningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Om Happy Green inte kan åtgärda felet inom skälig tid och leveranstid är av väsentlig betydelse, har du som konsument rätt att häva köpet. Detta gäller även specialbeställningar.

När du slutfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till den e-postadress som du anger vid köpet. När ditt paket sedan är klart att lämna vårt lager skickar vi en leveransbekräftelse med spårningslänk och ditt kollinummer. När du klickar på spårningslänken kommer du till rätt spårningstjänst för att spåra var ditt paket är. För att hämta ut ditt paket behöver du giltig legitimation och det kolliid / löpnr som du får via SMS eller brev.

Vi debiterar en avgift om 150 kr för beställningar som inte hämtas ut från det postombud dit beställningen skickats. Avgiften avser kostnader för returfrakt, hantering och administration.

Ångerrätt, reklamation och retur

Ångerrätt

En order kan avbrytas fram till och med att den börjar plockas på lagret. Därefter kan inga förändringar göras och ordern kommer att levereras och du får returnera enligt nedan.

Som konsument har du rätt till 14 dagars ångerrätt från den dagen du tar emot din order, enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Happy Green det inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen).

Ångerrätten gäller inte för livsmedel samt för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl (exempelvis skönhetsprodukter, koststillskott, läkemedel, intimprodukter). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt.

Om produkten är i försämrat skick vid retur gör vi ett avdrag på återbetalningen som motsvarar det minskade värdet på produkten, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätten inkommit till Happy Green. Använd Konsumentverkets ångerblankett och skicka in till oss.

Reklamation

Om en produkt är trasig eller på annat sätt defekt har du rätt att reklamera den. Börja med att ta bilder på det är skadat eller är defekt. Vi behöver bilderna och ditt ordernummer för att kunna hjälpa dig göra en reklamation.

Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten. Inspektera mottagen produkt noga vid mottagandet.

Du har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Två månader anses som skälig tid för upptäckt av skada/defekt.

Om du reklamerar en produkt kommer vår kundservice att höra av sig till dig inom sju arbetsdagar. Återsänd ingen produkt förrän vår kundservice hört av sig. Happy Green väljer om felet ska åtgärdas, om du ska få en ny produkt eller om du ska få en återbetalning. Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se. Om du inte har möjlighhet att göra din anmälan via webbplatsen kan du skicka brev till: ARN Box 174, 101 23 Stockholm. Om vi skulle hamna i en tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan också vända dig till Europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR) för att lösa tvister.

Så här gör du en retur av varor inom ångerrätten:

1. Kontakta kundservice. Fyll i Konsumentverkets ångerblankett och skicka in.

Skicka e-post till [email protected] eller skriv till oss i chattrutan via hemsidan.

2. Förpacka returen väl och med lämpligt fyllnadsmaterial. Följesedeln ska vara med i paketet och det ska förslutas ordentligt med tejp. Skriv vår returadress på paketet:

Happy Green C/O Shelfless, Viaredsvägen 24, 504 64 Borås

3. Skicka tillbaka paketet.

Vi har inga gratis returer vid ångrat köp. Returfrakten bokas av kund. Vi rekommenderar att du använder PostNord vid ditt närmaste postombud / uthämtningsställe.

Återbetalning

När vi har tagit emot och godkänt din retur, eller bevis lämnats på att varan återsänts, betalas dina pengar tillbaka till samma konto du betalade med, vilket sker senast inom 14 dagar från meddelande om utövande av ångerrätt. Om det rör sig om en obetald faktura skickar Klarna en uppdaterad faktura på e-post till dig. Återbetalning sker på samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter. Returfrakt står du som konsument för.

Återbetalning fraktkostnad vid reklamation

Om vi företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation ska eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag Happy Green mottagit din reklamerade vara. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.

Personuppgifter

Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.

Cookies

Läs mer om hur vi använder cookies här.

Copyright

Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt på www.happygreen.se tillhör Happy Green. Innehållet kan vara, men är inte begränsat till, text, bild, grafik, video, ljud eller andra format eller media. All användning av www.happygren.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillstånd från Happy Green.

Övrigt

Svensk materiell rätt ska tillämpas avseende köp från Happy Green.

Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. Happy Green tillämpar gällande konsumentlagstiftning.

Vi reserverar oss för eventuella brister eller fel i information om produkter, nyansskillnader på grund av olika skärminställningar, bilder, priser, lagersaldon eller tekniska fel, som vi förbehåller oss rätten att ändra eller korrigera när de kommer till vår kännedom. Som konsument har du rätt att reklamera vara om fel föreligger eller om dröjsmål med leveranstiden varit av väsentlig betydelse. I det fall en bild är felaktig så ska man ta hänsyn till den skriftliga informationen. Slutförsäljning ska uppdagas innan orderbekräftelsen skickas ut.

Happy Green ansvarar inte för att fullgöra förpliktelse avseende mottagen beställning om och i den omfattning som förpliktensen inte kan fullgöras på grund av omständighet som ej skäligen kunnat förutses, inkluderande bl.a. krig/krigsliknande händelse, naturkatastrof, brand, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, transportproblem, ändrad lagstiftning samt därmed jämförbara händelser. Förekomst av force majeure händelse innebär att Happy Green befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Happy Green ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan. Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Happy Greens webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.