Under 2017 växte segmentet för naturliga och ekologiska hud- och skönhetsprodukter visar en undersökning genomförd av branschorganisation NOC Sweden och Business Sweden. Undersökning har genomförts genom en marknadsdatainsamling av försäljningen av naturliga och ekologiska hud-skönhetsprodukter där 60 varumärken bidrog med försäljningssiffror.

Så gick undersökningen till

Undersökningen, som NOC Sweden i samarbete med Business Sweden står bakom, har genomförts under mars till maj 2018. 60 varumärken har lämnat föräljningssiffror och undersökningen är den första i sitt slag som genomförts på den svenska marknaden. I undersökningen ombads ca 200 företag lämna in sin data där alltså 60 varumärken bidrog med data. Undersökningen visar en tillväxt på 22,2 % för 2017 där svenska varumärken står för 50% av försäljningen. I en kommentar till undersökningen säger Henrik Olténg, undersökningsledare och grundare av NOC Sweden:

”Det som många aktörer har känt på sig verkar stämma. Förändringen i konsumentbeteende till mer miljö- och hälsofrämjande produkter är på allvar på väg in i skönhetsvärlden.”

Undersökningen innefattar både certifierade och ocertifierade varumärken då segmentet inte är reglerat såsom exempelvis marknaden för ekologisk mat är. Försäljningsmässigt av de deltagande företagen är ca 20% certifierade. Vilka ocertifierade varumärken som bedömts ingå i segmentet har gjorts av NOC Sweden utifrån de medlemskriterier som branschorganisationen satt upp. Henrik Olténg ser främst två anledningar till att det är en lägre grad certifierade varumärken i Sverige:

”Sannolikt har vi en lägre grad certifierade varumärken i Sverige dels beroende på att flera av de starka svenska varumärkena har valt att inte certifiera sig, och på att kännedomen om de certifieringar som finns inom segmentet är relativt låg. Ecocert/Cosmos står i särklass om man tittar på de varumärken som är certifierade och som ingår i undersökningen.”

Hos oss hittar du både certifierade och ocertifierade ekologiska och naturliga hud- och skönhetsprodukter med det gemensamma att alla produkter är noga utvalda för att du ska kunna hitta ett stort sortiment av naturlig och ekologisk hudvård.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan mars och maj 2018. Ca 200 företag med varumärken exkl EMV som bedöms tillhöra segmentet tillfrågades om försäljningssiffror för den svenska marknaden för åren 2016 och 2017. Dessutom ombads varumärkena lämna information om varumärkets ursprungsland samt eventuell certifiering.

Deltagande varumärken*
Adrienne Feller, Annemarie Börlind, Baldini, Biosolis, Björk, Burt's Bees, c/o Gerd, Crazy Rumours, Dr Bronners, Eilas, Ekendahls, Esse Probiotic Skincare, Föllinge, Juice Beauty, Khadi, Kivvi Cosmetics, Kora Organics, Labaratoire du Haut-Segala, Lafe's, Less is More, Ljung Hudvård, Lovea, Lovefresh, M Picaut Swedish Skincare, Malin i Ratan, Maria Åkerberg, Medevi, Meditao, Mille Ulivi, Mossa, My White Secret, Myato, Natural Goods Company, Naturlig Deo, Neal's Yard Remedies, Organic Surge, Provida, Radius, Rahua, Rosenserien, Simply Gentle Organic, Taosis, Tata Harper, Unecare of Sweden, Urtekram, Weleda, Viridi Eco, Wise Naturkosmetik, Woobamboo, Zao makeup *vissa varumärken har begärt sekretess och ingår därför inte i listan