Gångstavsguiden: Det här ska du tänka på när du väljer gångstavar

Det är inte helt lätt att veta vilka gångstavar du ska välja. Olika stavar har olika användningsområden och beroende på vilken typ av stavgång du tänker använda stavarna till behöver du göra några överväganden. Därför har vi samlat vanliga frågor om gångstavar i den här artikeln.

Vad är skillnaden mellan gåstavar och vandringsstavar (trekkingstavar)?

Den stora skillnaden mellan gåstavar och vandringsstavar, även kallat för trekkingstavar, är i vilken miljö de används i. Gåstavarna används oftast i stadsmiljöer och lättare natur medan vandringsstavar och trekkingsstavar, som namnet antyder, är bättre lämpade för vandring i svårare natur. Och ju mer du går desto mer lär du dig om dina egna preferenser och kanske inser du då att du behöver ha flera set med stavar som är baserade på användningsområden.

Varför ska en använda gåstavar, trekkingstavar och vandringsstavar?

Stavarna hjälper dig att få en bättre viktfördelning och balans när du är ute och går, och det gäller oavsett om du bär med dig en ryggsäck eller ej. Du minskar dessutom belastningen på korsryggen, vadmusklerna, knäna, höfter och anklarna, samtidigt som du får ett bättre samarbete mellan armar och ben i uppförsbackar. Därtill får du en mer anatomisk kroppshållning och du reducerar belastningen på dina knän i nerförsbackar.

Vilken längd ska jag ha på mina stavar?

Tumregeln är att stavlängden ska vara ca 70% av din totala kroppslängd eller nå dig till armbågarna när armarna hänger ner längs med kroppens utsida. Se guiden nedan:

Längd (cm)Stavhöjd (cm)
kortare än 140 90 - 100
140 100 - 110
150 105 - 115
160 110 - 120
170 120 - 130
180 125 - 135
190 130 - 140
200 135 - 140

Hur använder jag mina gångstavar?

Du ska ha dina armar i 90° vinkel när du håller i handtagen och du ska gå normalt med sänkta axlar samtidigt som du tar i med armarna. Om du ska springa med stavarna i uppförsbacke bör du justera ner din stavar en storlek medans det kan vara en fördel att justera upp dem en storlek när du med eller utan ryggsäck för bättre stöd.

Om jag går i terräng, vad ska jag tänka på då?

Om du går snett uppåt i terräng bör du förlänga staven. Om du går brant uppåt bör du förkorta stavarna, medan om du går brant neråt bör du förlänga stavarna.

Fast längd på stavarna vs. teleskop-stavar?

Teleskop-stavarna är lite tyngre men oftast lättare att fästa en ryggsäck. Fast längd på stavarna är ofta lite styvare och passar bäst som träningsstavar i upp till kuperad terräng. Teleskopstavarna är att föredra om du ska vandra i skog, fjäll och annan kuperad terräng där du gynnas av att kunna justera stavlängden.

Ska jag ha dämpning på mina träningsstavar?

Om du ska gå mycket på hårt underlag kan det vara en bra idé att ha dämpning på dina stavar. Så fundera på vilket underlag du kommer gå mest och låt det guida dig.

Ståltagg och trugor?

Ståltagg är bra att ha på alla underlag förutom sten och asfalt där en gummihatt är att föredra. Trugor är bra att ha för att få stöd i lera, snö och andra lösa underlag.

Hoppas den här guiden hjälper dig att hitta stavarna som passar just dig och dina behov. Happy walking!