Få koll på vitaminerna

För att kroppen ska må bra krävs det att vi är noga med att få i oss rätt mängder av de vitaminer och mineraler som är viktiga för vår hälsa. Vid en varierad och balanserad kost får vi i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler men ibland kan förutsättningarna förändras och livsstilen bli annorlunda. Intaget av den dagliga dosen av vitaminer och mineraler kan då minska och behovet av hjälp för intag ökar. Då kan ett kosttillskott vara ett bra komplement för att se till att kroppen får de vitaminer och mineraler som den behöver för att fungera optimalt. Det låter enkelt att “bara” ta ett kosttillskott men ibland kan det upplevas som en djungel när man ska botanisera bland alla kosttillskott och reda ut vad det är för vitaminbrist man kan ha. Därför vill vi på Happy Green förenkla det lite för dig och har samlat ihop en guide om de vanligaste vitaminerna, var du hittar dem och hur mycket du behöver få i dig.

Vitamin A

A-vitamin är bra för din syn, för huden, immunförsvaret och för dina slemhinnor. A-vitamin brukar oftast rekommenderas till gravida efter det behövs för fostret tillväxt och utveckling.   A-vitaminbrist kan leda till nattblindhet, vilket menas med att din syn försämras i mörker och i svåra fall så kan A-vitaminbrist leda till blindhet. Även ditt immunförsvar kan bli nedsatt av brist och kroppen blir lättare mottaglig för sjukdomar. Även om A-vitaminbrist är den vanligaste bristen i världen är det mycket ovanligt här i Sverige. Många av oss äter en varierad kost och mjölken vi dricker är berikad med A-vitamin.

A-vitamin finns i livsmedel både från djur- och växtriket. I animaliska livsmedel hittar du A-vitamin i lever, ägg, fisk, mjölk, ost och matfett och i livsmedel från växtriket är rotfrukter, bladgrönsaker och frukt berikat med A-vitamin.

Här hittar du information för att få koll på det dagliga rekommenderade intaget av A-vitamin.

Vitamin B

B-vitamin behövs för att många av kroppens funktioner ska fungera normalt. Ämnesomsättningen, tillverkningen av röda blodkroppar, nervsystemets funktion och bildningen av viktiga beståndsdelar i kroppens DNA är beroende av att man får i sig rätt mängd av vitamin B. B-vitaminbrist upplevs väldigt olika från person till person, likaså vilken av de många symptomerna som man upplever först. B-vitaminbrist kan vara svårt att upptäcka då vanliga symptom är trötthet, yrsel, depression, nedstämdhet och domningar. Det kan därför ta flera år innan man upplever en brist och det kan vara bra att be läkaren om ett enkelt blodprov för att säkerställa B-vitaminbrist om du anar det.

B-vitamin finns främst i animaliska livsmedel som kött, fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg. Men baljväxter, potatis, mandel och bär är några av de få växtbaserade livsmedel som är berikat på B-vitamin. Äter du en vegankost kan det vara lämpligt med extra kosttillskott för att försäkra dig om att du får i dig rätt mängd av B-vitamin dagligen.

Här och här hittar du information för att få koll på det dagliga rekommenderade intaget av B-vitamin.

Vitamin C

C-vitamin är bra för att ditt immunförsvar ska fungera och motverka infektioner. C-vitamin är också bra för ämnesomsättningen, för en bättre hud, tänder skelett och blodkärl. En naturlig antioxidant som skyddar kroppens celler mot fria radikaler.

C-vitaminbrist i lindrig form kan ge trötthet, muskelsvaghet och irritation. Däremot kan en mer allvarlig brist på C-vitamin, vilket är sällsynt här i Sverige, ge skörbjugg. Skörbjugg är en sjukdom med symtom som inflammationer i tandköttet, försämrad sårläkning och infektionskänslighet.

C-vitamin finns det gott om i citrusfrukter som apelsin och citron. Men även andra nyttiga livsmedel från växtriket som nypon, paprika, broccoli, kålväxter, bär och spenat är berikade med C-vitamin.

Här hittar du information för att få koll på det dagliga rekommenderade intaget av C-vitamin.

Vitamin D

D-vitamin behövs i vår kropp för att kalkbalansen ska vara stabil och kunna bibehålla ett starkt skelett och starka tänder. Vi behöver också D-vitamin för ett välfungerande immunförsvar. D-vitaminbrist kan i vissa fall inte ens upptäckas med någon symptom. Man går omedveten runt med D-vitaminbrist utan att märka det. En lindrig D-vitaminbrist märker du genom muskelsvaghet och trötthet. Då bör du ta det på allvar och be om ett blodprov hos läkaren för att säkerställa brist. En allvarlig D-vitaminbrist kan nämligen leda till osteomalaci. Osteomalaci är en sjukdom som mjukar upp skelettet i kroppen, vilket leder till muskelsvaghet och skelettsmärta.

D-vitamin finns inte bara i maten vi äter. Solljuset på sommaren berikar våra kroppar med D-vitamin. Dock är det inte tillräcklig för att räcka året om. Därför behöver man få i sig D-vitamin genom kosten. Det är främst i livsmedel från djurriket som är rika på D-vitaminer, såsom, fet fisk som lax, sill och makrill, ägg, kyckling och mejeriprodukter. De är i få livsmedel från växtriket man hittar D-vitamin och därför är kosttillskott med D-vitamin att föredra till de som äter en vegankost.

Här hittar du information för att få koll på det dagliga rekommenderade intaget av D-vitamin.

Vitamin E

E-vitamin är bra för huden och dess elasticitet. E-vitamin förbättrar också musklernas syreupptagning och är viktig för tarmens funktion. Vitaminen är klassad som en naturlig antioxidant och skyddar kroppen från fria radikaler.

E-vitaminbrist är mycket ovanligt eftersom vi får i oss mycket E-vitamin via maten och ännu har brist inte påvisats hos friska personer.   E-vitamin finns i flera olika livsmedel. Främst från växtriket och framför allt i frön och vegetabiliska oljor. Livsmedel som är rika på E-vitaminer är också advokado, ägg, gröna baljväxter och fullkornsprodukter.

Här hittar du information för att få koll på det dagliga rekommenderade intaget av E-vitamin.

Vitamin K

K-vitamin behövs för att skelettets uppbyggnad och blodets koagulation ska fungera normalt. K-vitamin hjälper också till att producera protein och är bra för huden. K-vitamin finns främst i gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål och brysselkål. Även animaliska livsmedel som lever, äggula, kött och mejeriprodukter är berikade med K-vitamin och oljor som rapsolja.

K-vitaminbrist är väldigt ovanligt men har påvisats hos personer som behandlas med vissa läkemedel och har en försämrad absorption. Blodet kan förlora sin förmåga att koagulera och en brist av K-vitamin hos äldre kan ge benskörhet.

Här hittar du information för att få koll på det dagliga rekommenderade intaget av K-vitamin.

Vad ska jag tänka på när jag använder kosttillskott?

Om du känner dig osäker på vilken funktion kosttillskott har och vad man ska tänka på när man använder kosttillskott rekommenderar vi dig att läsa mer på Livsmedelsverkets webbplats.

För de allra flesta räcker det med vanlig mat för att få i sig det kroppen behöver. Ibland behövs ett kosttillskott av ett vitamin eller mineral för att komplettera kosten. Vitaminer och mineraler i koncentrerad form kallas kosttillskott. Kosttillskott är tänkta att komplettera den vanliga kosten och säljs i form av kapslar, tabletter, pulver, ampuller med vätska, droppflaskor eller liknande.

Även aminosyror, essentiella fettsyror, fibrer, olika örter och växtextrakt i koncentrerad form, och som är avsedda att tas i små mängder, kan säljas som kosttillskott. Men att äta kosttillskott är inte alltid nyttigt. Tvärtom kan det vara onödigt eller farligt. Kosttillskott är ofta en mycket koncentrerad form av ett ämne, en växt eller något annat.

Källa: Livsmedelsverket.

Kosttillskott bör inte användas som alternativ till en varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig, balanserad kost och hälsosam livsstil. Överskrid inte den rekommenderade dagliga dosen.